kärleken och att förstå.


"- Du är ju vägen."

Det är några av de vackraste ord jag någonsin hört.. <3



"but I'll wait for the day you will see
you can't say no to me
and everything is gonna be ok
it's gonna be ok"


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nu har jag precis läst det första kapitlet i min psykologibok: Psychology. The Science of Mind and Behavior. (jag fick tag på den!) Det tog mig 2,5 h att enbart läsa igenom första kapitlet som är på 24 sidor. Gött att veta att jag har tre kap till att läsa innan tis för att vara ikapp med föreläsningarna. Tilläggas skall även att den väger 2,6 kg och är 23X27,5 cm. Så det är sannerligen inte en liten bok! Men men, jag tyckte iaf att det var himla intressant och jag får väl kompromissa lite i min läsning. Det ordnar sig!

Första kapitlet handlade om vad psykologin "är". Den är dessutom indelad i, vad det känns som, hundra olika indelningar och undergrupper och de presenterar olika teorier men har exakt samma grund. Det är dualism och monoism hit och structualism och functionalism dit. Jättemycket saker att hålla reda på!
Just nu ska jag dock bara försöka att koncentrera mig på att FÖRSTÅ vad jag läser. Inlärningen kommer (förhoppningsvis!) senare.

Snart är det mat och sedan ska Mamma och Pappa åka iväg några timmar. Det känns tråkigt för det jag minst av allt vill idag är att vara själv. Jag vill dock inte säga till dem för jag vill inte "interfera" i deras liv. Lika lite som jag vill vara ett hinder för någon annan.. Men någon kanske ringer och frågar om jag vill leka? :) Who knows! - "It all comes together!" (som Seinfeld "upptäckte" i ett av sina avsnitt)

Till sist ska jag lära er något:

Interaction
means that the way in wich one factor influences behavior
depends on the presence of another factor.
For example, someone who experiences
an minor setback in life may become depressed if she or he has a strong biological
predisposition for depression. The same setback might barely faze a person with a weak
biological disposition for depression; only a catastrophic loss might cause this other
person to become depressed. Thus the intensity of life stress and strength of biological
predisposition wolut interact to influence behavior. Just as bioling water softens celery
and hardens egg,
the same environment can affect two people differently.

It all comes together och idag är jag så glad!! Jag tror att jag äntligen förstår.

Wiieee! :D

Kommentarer
Postat av: Smokey the bear

Intressanta saker!
Bra att jag säger vackra och bra saker ibland. Jag älskar dig babe. Dumt att det blev konstigt igår. Vi var båda trötta. Nu ska jag ta en promenad ner till anneberg tror jag, för jag har inte gjort nåt alls idag. Bara sett på tv...

Puss puss

2006-09-03 @ 15:21:13
Postat av: Susanna

jag vill också läsa din psyk-bok. den verkar så sann!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback