Ave Maria.


Jehovas Vittnen var just här! En dam och en yngre kvinna. Väldigt välklädda. Trevliga.

Jag fick två tidsskrifter. En som heter "Vakna!". På den står: "Finns det bara en sann religion?"
Den andra heter "Vakttornet - Förkunnar Jehovas Kungarike" och på den står det:
"Hur Jesu död kan rädda dig".

Så intressant tänkte jag och tog gladeligen emot dem. De verkade förvånade och så sa damen att de kanske kunde komma tillbaka framöver och diskutera vad jag tyckte om läsningen. Jag fnissade inombords och tänkte: Ja, gör det ni. Kom och diskutera Gud med mig när jag inte ens vet vem jag själv är.

Damen frågade mig om det bara fanns en sann religion. Och så sa hon: "Vi ska se vad Bibeln säger om det" och så läste hon tre rader där Gud, enligt hennes mening, menade att människorna förgäves tillbeder andra gudar. Vad tycker du om det? frågade hon. Jag sa att det gör mig inte ett dugg för alla människor har rätt att tycka och tänka vad de vill, bara det inte skadar någon annan. - Javisst, sa hon. - Det är för att vi har en fri vilja men Gud menar... 

De var inte påträngande. Lade fram lite av sin övertygelse på ett obesvärat sätt och det var intressant för mig att betrakta dem. Den ynger kvinnan sa inget. Jag undrar om hon var där för att lära? Hon presenterade sig inte. Jag tror inte att någon av dem gjorde det..

Tänk om de kommer och rånar vårt hus? Damen som gav mig tidsskrifterna hade tom handskar på sig, inga fingeravtryck där alltså. Nåväl, jag hoppas inte att Jehovas Vittnens Gud stödjer inbrott.

Kommentarer
Postat av: Anders

Jag skulle tro att det är lättare att sälja Gud till de som inte ännu vet vem de själv är. Då kan man köpa Gud som ett substitut.
Gud säger: "Du skall icke stjäla"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback